Search This Blog

My Blog List

Sunday, December 20, 2009

Pencinta Damai Berkarya : AKU SI PENCUCI LANTAI

Aku hanyalah seorang pencuci lantai
Yang berjiwa seni
Selalu menulis syair.

Semasa kecil aku degil dan malas
Emak suruh belajar
Aku keluar bermain kejar-kejar
Sekarang bila sudah dewasa
Aku tiada kelayakan besar
Maka mencuci lantai
Menjadi sumber pendapatan kasar.

Namun aku bangga mencuci lantai
Sumbanganku terhadap masyarakat sungguhlah besar
Seandainya ada muntah di lantai
Bayangkan betapa busuk dan merbahayanya situasi itu
Bayangkan bagaimana orang boleh tergelincir dan jatuh P
atah tangannya lalu masuk hospital
Berbalut dan disimen putih
Kasihan orang itu bila hendak membersihkan diri
Hendak menyuap nasi ke mulut pun akan menjadi susah
Itu belum campur kos perubatannya
Itu belum masuk lagi jika terjejas sumber pendapatannya
Aaahhh...banyak kemungkinannya jika tiada Si Pencuci Lantai.

Dan kadang-kadang aku tersenyum sendirian
Rasa nak gelak pun ada..hehehe...
Sebab bila standee kuning diletak
Orang akan berjingkit-jingkit
Bila berjalan atas lantai yang basah itu.

Aku suka bila ada orang menyapa "Terima kasih, abang! Kalau takde abang, teruklah ofis kita ni. Mesti busuk dan bersepah. Kami kerja pun tak seronok"
Maka aku berbangga menjadi pencuci lantai
Walaupun gajinya kecil sangat.


ROY AZLAN ACHMAD
*Tidak dibenarkan menyalin semula dalam sebarang bemutuk kreatif tanpa kebenaran

No comments:

Post a Comment