Search This Blog

My Blog List

Sunday, December 20, 2009

Pencinta Damai Berkarya : ANDAI AKU GURU

Andai aku guru
Akan kutebarkan ilmu ku
Ke segenap lapisan masyarakat
Di kampung walaupun ke hulu
Di bandar dikalangan orang yang mampu
Mahupun yang tak mampu
Ku mahu mereka ambil tahu
Tentang pentingnya ilmu.

Andai aku guru
Akan kupastikan pelajar ikut cakapku
Sebab mereka kurang tahu menahu
Tentang persekitaran yang kadang-kadang tidak menentu
Akan gejala kurang sihat
Nanti mereka buat tak tahu
Sebab mereka masih muda.

Andai aku guru
Akan aku jadi guru paling glamer
Yang menjadi sanjungan pelajar dan guru-guru
Takkan kukisah kalau aku
Dijadikan bapa angkat, abang angkat, adik angkat mahupun guru angkat
Walaupun sampai aku terangkat dek kerana glamernya aku
Aku kan tumpang bahagia kalau dapat menyatukan pelajar-pelajar ku
Mendidik mereka dalam mencari ilmu
Demi melunaskan tanggungjawabku sebagai pendidik.

Senakal-nakal mereka
Takkan kubiarkan mereka tercelaru
Oleh kerakusan mereka
Lantaran keremajaan mereka
Dalam mengenali diri
Yang giat mentafsir segala kebaikan dan keburukan
Untuk membina jati diri.

Itulah harapanku
Andai aku seorang guru
Akan kumahkotakan kepimpinanku
Sebagai lambang perjuanganku
Semoga mereka menerimanya.
Selamat Hari Guru 2009!


ROY AZLAN ACHMAD
*Tidak dibenarkan menyalin semula dalam sebarang bemutuk kreatif tanpa kebenaran

No comments:

Post a Comment