Search This Blog

My Blog List

Thursday, December 24, 2009

Pencinta Damai Berkarya : BINGKISAN & DOA

Di bumi kenyalang
Sedekad lalu halus sahaja perasaan itu
Tiadapun rasa yang membuak
Mahupun keinginan yang memuncak
Sekadar cuitan hati yang tersemai
Lantaran hembusan hidayah yang hadir entah dari mana
Seolah memeluk tubuh ini dengan helai nipis selendang putih
Selembut sutera
Lalu erat menyelimuti tubuh ini
Dengan nyaman dan kelembutan rasa cinta
Bagai dalam rangkulan seorang wanita dijiwanya penuh dengan kasih sayang
Disaat mencintai dan dicintai.

Imanku yakin semuanya ini adalah ketetapan-Nya
Akal yang berfikir lalu bertindak memimpin
Namun hati ini yang membimbing
Memerangi nafsu yang tidak pula menyanggah
Langkah kaki ini yang menjejaki
Tetapi tangan ini yang mengizinkan jari-jemari menulis
Menetapkan ilham
Lalu menanam hasrat
Bagi menyahut seruan itu.

Namun aku sekadar manusia biasa
Tidak lekang oleh ujian demi ujian di dunia ini
Yang ku tanam di taman qolbuki hanyalah tanaman harapan
Tanpa dibajai
Atau disirami dengan air mata kasih
Mahupun biasan nur cinta
Sejak itu kubiarkan diri ini hanyut
Berlalu bersama detik-detik masa
Detik-detik itu tidak akan kembali
Cuitan hati yang tersemai seketika dahulu
Sekadar tersemat di sanubari
Yang tidak pernah ku dalami
Aku hilang hidayah itu
Aku hilang rasa cinta itu
Aku lupa pengorbanan langkah kaki ini
Yang berusaha untuk menemani hati ini
Hati yang sama Yang pernah membimbing.

Ya Allah Ya Tuhanku
Izinkanlah aku melawat rumah-Mu
Izinkanlah aku membawa hatiku yang tidak pernah bersih
Dari gumpalan-gumpulan dosa ini
Untuk kau berikan keampunan kerana Engkau adalah Maha Pengampun
Izinkanlah aku pergi ke rumah-Mu dengan semangat yang tinggi
Dan pulangku seperti perwira yang berjaya memerangi musuh-musuh Islam dalam peperangan Islam yang masyhur
Yang hanya dapat dinikmati dan dikecapi oleh golongan orang-orang yang beriman dan bertaqwa
Yang tercapai hanya di dalam perasaan
Dan bukan pada perbuatan.

Cintaku kepada-Mu terlalu tinggi, Ya Allah
Inilah doaku kepada-Mu
Lalu kuiringi ia dengan linangan air mata penyesalan
Bagiku membersihkan jiwaku
Agar kau terima segala usahaku ke arah kebaikan
Dan kau berikan ganjaran
Supaya aku menjadi orang yang beriman dan bersabar.
Ya Allah Ya Tuhanku
Ku mohon agar kau berikan aku tubuh badan yang sihat
Ku mohon keselamatan diri
Ku mohon hati yang cekal agar dapat ku hadapi dugaan-dugaanmu dengan tabah dan redha
Ku mohon rezeki yang murah
Ku mohon dipermudahkan perjalanan urusan haji dan umrahku
Agar nanti dapat aku kembali ke tanahair
Sambil diiringi nur keimanan.

Inilah kembara kehidupan seorang manusia biasa
Tiada kelebihan diri yang boleh dijadikan tauladan
Untuk membimbing apatah lagi memimpin
Dengan dosa-dosaku yang menggunung
Entahkan diterima taubatku
Aku hanya mampu berusaha dan berserah.

Lambaian Kaabah...
Hati ini sudah bersedia.


ROY AZLAN ACHMAD
*Tidak dibenarkan menyalin semula dalam sebarang bentuk kreatif tanpa kebenaran

No comments:

Post a Comment