Search This Blog

My Blog List

Thursday, December 24, 2009

Pencinta Damai Berkarya : SENJAKU MASIH BELUM BERAKHIR

Sulit menyimpan rasa hati ini
Hendak diluah nanti berat pula menanggung akibatnya
Ingin ditelan membebankan pula diri ini
Seolah menagih kasih daripada wanita itu
Sedangkan cinta yang dicita sudahpun dimiliki dan dinikmati
Yang tiada cacat celanya.

Terpaut hati ini padanya
Lantaran keserasian antara diri-diri
Kerana kepetahannya menyulam seloka
Kerana pintarnya
Dan kerana sinar matanya
Dan kerana budi pekertinya
Dan kedamaian yang terhasil daripadanya.

Walaupun laut itu luas
Ombak masih tetap memukul ke pantai
Walaupun ku bina tembok pemisah
Ombak itu pastinya kan tetap menghempas
Iman akan ikut bergoncang
Sehingga air laut tidak lagi pasang.

Ucapanmu, "Itu untuk kau carikan jawapannya"
Jika kau masih mengingatinya
Masih belum ku usahakan jawapannya.

Aku sekadar mengintipmu dari kejauhan
Sentiasa ku doakan agar kau beroleh kejayaan
Bertemu jodoh yang secocok dengan keinginanmu
Yang mampu memeluk dan mendamaikanmu sewaktu fikiranmu kusut
Dan menjadi pendinding dan pembimbing kepada anak-anakmu di dalam perjalanan agamamu.

Aku lelaki yang punya rasa cinta dihati
Namun aku bukan seperti Rossa
Kerana aku tak mampu bersumpah atas nama cinta
Dan aku tiada jua mampu bertindak atas nama petunjuk semata
Walau ia semakin jelas kini
Yang terselit pelbagai persoalan disebaliknya.

Namun begitu
Seandainya aku tahu
Kau cinta padaku
Akan ku sambut tanganmu
Dan membawamu ke taman bahagia.

Seandainya kau terus membisu
Akan ku terus mengira bintang dilangit
Sehingga ku tahu jawapannya.

Maafkan daku, sayang
Jika aku terlanjur mencintaimu.


ROY AZLAN ACHMAD
*Tidak dibenarkan menyalin semula dalam sebarang bentuk kreatif tanpa kebenaran

No comments:

Post a Comment