Search This Blog

My Blog List

Wednesday, December 16, 2009

Pencinta Damai Berkarya: KEAGUNGAN-MU

Aku merasa
Sayup angin bayu
Menyapa tubuh ciptaan-Mu ini.

Aku mendengar
Dendang alunan cengkerik
Disebalik tabir malam.

Jiwaku tenang
Setenang hati seorang insan
Yang di dalamnya tiada noda.

Kudongak ke langit
Kulihat rembulan
Bersinar penuh cahaya
Menyuluh muka bumi
Dengan segala kebanggaan.

Oh Tuhanku
Betapa agungnya di-Kau
Maha Pencipta dan Maha Kuasa
Ke atas yang bernyawa
Ke atas perkara yang bernama Makhluk.

Lalu ku congak akan kebesaran-Mu, ya Tuhan
Tiada ungkapan khusus buat-Mu
Maha Suci-Mu AllahKau terlalu agung
Kejadian-Mu terlalu mengagumkan
Begitu Maha.

Keesaan-Mu tidak terbanding
Keagungan-Mu tiada tertanding
Aku pasrah akan kebesaran-Mu, ya Allah.

Kulanjutkan doaku pada-Mu Ilahi
Selamatkanlah aku dari gangguan
Selamatkanlah aku dari godaan
Berikanlah aku kekuatan
Berikanlah aku kesihatan
Hulurkanlah padaku rezeki yang murah
Berikanlah kepadaku kenikmatan kehidupan
Agar aku dapat beramalSampai mati ku.

Ingin ku teguhkan imanku pada-Mu
Ingin ku pejalkan cintaku pada-Mu, ya Allah
Ingin ku amalkan kebaikan ke atas manusia dan makhlukmu kesekiannya
Inginku dapatkan ilham
Agar mampu aku berkarya
Atas dasar falsafah kehidupan
Dengan ku serahkan batin dan zahirku
Hanya untuk-Mu.


ROY AZLAN ACHMAD
*Tidak dibenarkan menyalin semula dalam sebarang bentuk kreatif tanpa kebenaran.

No comments:

Post a Comment