Search This Blog

My Blog List

Wednesday, December 16, 2009

Pencinta Damai Berkarya: SEJUJUR AIR MATA DI GAZA

Pernah sewaktu waktu dahulu
Batin ini menangis menghiba
Terkadang meratap
Dikala jasad bernafas
Kerana menghirup noda-noda cinta
Yang tidak putus-putus mengganggu
Emosi diri ini.

Diri ini pernah begitu lemah
Hanya mampu menangis
Sejujur-jujurnya
Sejujur air mata warga Gaza
Yang hancur kakinya
Yang kudung tangannya
Yang buta matanya
Yang mati anaknya
Yang mati ibunya
Yang mati bapanya
Yang tiada kekuatan untuk membangkang
Sekadar membaling batu.

Oh Tuhan
Keizinan-Mu aku perlu
Untuk meluah derita batin ini
Aku tahu aku bersalah
Kerana bersungguh mengingati-Mu
Hanya ketika bencana.

Dikala bahagia
Insan seperti ku
Menganggap-Mu seadanya sahaja
Begitulah manusia seperti ku
Yang selalunya leka.

Entah mana puncanya kekuatan ini
Sudah terjatuh bangun kembali
Meniti hari menyayat dihati
Kerana mati bukan suatu pilihan.

Akan kucari pengganti
Kerana manusia hidup untuk berpasangan
Tidak perlu aku kesali
Kerana melalui pengalaman ini
Walau terpanah rasanya dihati
Seperti disiat-siat
Oleh perasaan marah, benci dan sayang.

Hati ini sudah mampu tersenyum
Lantaran iman yang menebal
Aku menjadi redha
Kerana pengalaman ku ini
Tidak segempar peristiwa di Gaza
Yang tanahnya dilimpahi darah kesatria
Pejuang-pejuang yang rela mati
Demi agama dan negara mereka
Negara mereka yang semakin tenggelam
Dalam sungai berdarah.

Pengalaman ku dan Gaza
Membuatkan aku malu
Kerana ianya terlalu berbeza.


ROY AZLAN ACHMAD
*Tidak dibenarkan menyalin semula dalam sebarang bentuk kreatif tanpa kebenaran

No comments:

Post a Comment